|
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4893 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Konspekt lekcji przyrody dla klasy VI pokazuje proste doświadczenia, które pozwalają wyjaśnić zjawisko załamania światła. Uczniowie pracując w grupach samodzielnie odkrywają prawa optyki. Polecam.
Konspekt lekcji przyrody dla klasy VI
Opracowała :
mgr Dorota Sobala
nauczyciel przyrody w Szkole Podstawowej nr 2 w Pszowie
TEMAT : ZAŁAMANIE ŚWIATŁA
Cele ogólne :
· Pogłębianie rozumienia praw fizycznych z zakresu podstaw optyki
· Opanowanie umiejętności wykonywania doświadczeń z użyciem stolika optycznego
· Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w lekcji
· Wdrażanie do samodyscypliny
Cele operacyjne :
Wiadomości – uczeń zna :
- pojęcie załamania światła
- pojęcie ogniskowej
- działanie soczewki skupiającej i rozpraszającej
Umiejętności – uczeń umie :
- wyjaśnić co dzieje się ze światłem po przejściu przez ośrodki o różnej gęstości
- zaznaczyć na rysunku przebieg promieni świetlnych przechodzących przez płytkę równoległą
- zaznaczyć na rysunku przebieg promieni świetlnych przez soczewkę wklęsłą i wypukłą
- wykonać proste doświadczenie według instrukcji
- zapisać obserwacje
- wyciągać wnioski z przeprowadzonych doświadczeń
Postawy – uczeń potrafi :
- pracować z zaangażowaniem na lekcji
- współpracować w grupie
- ponosić odpowiedzialność za efekty pracy zespołowej
Formy pracy : - praca grupowa, zbiorowa
Metody pracy : doświadczenia, pogadanka, dyskusja
Materiały środki dydaktyczne : stoliki optyczne, soczewki wklęsłe i wypukłe, płytki równoległe, zlewki, plastikowe kubki, patyczki, monety, urządzenia w których wykorzystuje się soczewki
Przebieg zajęć :
I. FAZA WPROWADZAJĄCA
1.Powitanie uczniów.
2. Sprawy organizacyjno – porządkowe.
3. Podzielenie uczniów na zespoły.
4. Przypomnienie wiadomości z poprzednich zajęć.
Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat poznanych zjawisk optycznych.
5. Nawiązanie do tematu lekcji.
Zapisanie tematu na tablicy i w zeszytach. II. FAZA REALIZACYJNA
- Uczniowie wykonują w grupach doświadczenie 1a,1b i 1c zgodnie z instrukcją zawartą w karcie pracy. ZAŁĄCZNIK NR 1
- Uczniowie zapisują obserwacje, a następnie liderzy grup przedstawiają wyniki.
- Wspólnie formułują i zapisują wniosek do przeprowadzonych doświadczeń.
- Uczniowie, razem z nauczycielem, zastanawiają się gdzie w codziennym życiu można spotkać się ze zjawiskiem załamania światła.
- Analizują rysunki w podręczniku, przedstawiające załamanie światła na granicy dwóch ośrodków o różnej gęstości.
- Uczniowie przygotowują do pracy stoliki optyczne (za pomocą przewodów łączą baterie, a następnie tak ustawiają przesłony, aby uzyskać wiązkę trzech promieni równoległych).
- Badają przejście promieni światła przez płytkę równoległą zgodnie z instrukcją zawartą w karcie pracy. ZAŁĄCZNIK NR 2
- Rysują przejście promieni świetlnych przez płytkę równoległą, obserwują ile razy światło uległo załamaniu i jakie są tego konsekwencje. Następnie zapisują obserwacje i wnioski w karcie pracy.
- Uczniowie obserwują przejście światła przez soczewki skupiające i rozpraszające. Wyznaczają ogniskową. Zapisują w karcie pracy obserwacje i wnioski (wykonują odpowiednie rysunki).
- Podają przykłady wykorzystania soczewek wypukłych i wklęsłych w różnych urządzeniach. Nauczyciel prezentuje niektóre z wymienionych urządzeń.
- Uczniowie odpowiadają na pytanie : Jakie mogą być konsekwencje pozostawienia w lesie butelki lub innego szklanego przedmiotu?
III FAZA PODSUMOWUJĄCA
- Podsumowanie i powtórzenie omawianego na lekcji materiału.
- Ocena pracy uczniów.
- Zadanie pracy domowej.
Zadaniem uczniów jest
- Powtórzenie wiadomości o porach roku
- Zapisanie kilku przykładów urządzeń, w których wykorzystano soczewki
- Dla chętnych : Jakie soczewki w okularach ma krótkowidz, a jakie dalekowidz.
- Pożegnanie.
ZAŁĄCZNIK NR 1Karta pracy
Doświadczenie 1a
Przygotuj : zlewkę (szklankę) i ołówek (patyczek, kredkę)
Do zlewki z wodą włóż ołówek.
Obserwacja: .........................................................................................
(Wydaje nam się, że patyk zanurzony w wodzie jest złamany.)
Doświadczenie 1b
Przygotuj : szklankę lub słoik i monetę
Na stole kładziemy monetę i przykrywamy ją pustym słoikiem. Moneta jest dobrze widoczna. Następnie nalewamy do słoika wodę.
Obserwacja: .........................................................................................
(Moneta staje się niewidoczna.)
Doświadczenie 1c
Przygotuj : filiżankę lub kubek, monetę i plastelinę
Monetę wkładamy do pustej filiżanki (mocujemy ją za pomocą plasteliny). Następnie przesuwamy filiżankę tak, aby widzieć tylko brzeg monety i napełniamy ją wodą. UWAGA ! Nie zmieniamy położenia oczu.
Obserwacja: .........................................................................................
(Moneta staje się widoczna)
Wniosek : Światło przechodząc z ................................... (ośrodka
optycznie rzadszego) do .............................(ośrodka optycznie
gęstszego) ulega .......................................
ZAŁĄCZNIK NR 2
Doświadczenie 2
Przygotuj : stolik optyczny, przezroczystą płytkę równoległą, linijkę ołówek, białą kartkę papieru.
Umieszczamy płytkę na stoliku optycznym (na białej kartce papieru) i śledzimy przejście promieni światła przez płytkę. Rysujemy na kartce promienie „wchodzące” i „wychodzące” z płytki.
Obserwacja: .........................................................................................
(Światło przechodząc przez płytkę ulega załamaniu dwukrotnie. )
Wniosek : .............................................................................................
(Światło przechodząc przez różne ośrodki ulega załamaniu.)
Doświadczenie 3
Przygotuj : stolik optyczny i soczewkę wypukłą
Na stoliku optycznym umieszczamy soczewkę wypukłą i obserwujemy załamanie promieni światła.
Obserwacja:
Uczeń rysuje przejście promieni świetlnych przez soczewkę wypukłą.
Wniosek : .............................................................................................
(Soczewka wypukła skupia wiązkę promieni – jest soczewką skupiającą.)
Doświadczenie 4
Przygotuj : stolik optyczny i soczewkę wklęsłą
Na stoliku optycznym umieszczamy soczewkę wklęsłą i obserwujemy przejście przez nią promieni światła.
Obserwacja:
Uczeń rysuje przejście promieni świetlnych przez soczewkę wklęsłą
Wniosek : .............................................................................................
(Soczewka wklęsła rozprasza wiązkę promieni – jest soczewka rozpraszającą.)
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|